Har ditt företag problem med kunder som inte betalar er faktura i tid? Ni är inte ensamma om det problemet. Sett till genomsnittet i Sverige betalar företagen sina fakturor till leverantörer hela 9 dagar för sent. Hur påverkar det ditt företag? Det kan innebära att ditt företag får dras med låg likviditet, trots att ni har en välfungerande affärsmodell och säljer mycket.
En av de vanligaste frågorna kring factoring, alltså att sälja fakturor, är ”vad kostar det?”. Det en fråga som inte går att svara på rak arm eftersom det kräver mer grundläggande information. Till exempel hur många fakturor som du vill sälja av, om det är till en privatperson eller ett företag, om det är till ett svenskt bolag eller utländskt med mera.
Men faktum kvarstår: om du behöver frisätta mer rörelsekapital i ditt företag och du vet med dig att din kund inte kommer att betala sin faktura i tid så kan det vara en god idé att sälja fakturan. Du får inte in lika mycket pengar som fakturan avser men det kan det vara värt om du sitter i en situation där du behöver ha fakturan betald idag.
När du säljer en faktura till Prioritet Finans får du själv välja vilka fakturor och hur många som du ska sälja. När du fakturerar företaget mailar du samtidigt fakturan till oss. Vi tar över ansvaret och hela kreditrisken. Och det går snabbt! När du säljer en faktura till oss på Prioritet Finans får du pengarna oftast samma dag.
En del oroar sig över vad kunden ska tänka när de ser att fakturan har blivit såld. Idag är det många företag som väljer att sälja sina fakturor och de flesta företag ser det inte som några konstigheter. Fakturan är dessutom utformad på samma sätt som originalet, fast med finansbolagets uppgifter som inbetalningsuppgifter.
En del tror att sälja fakturor enbart är för mindre bolag – men faktum är att även stora bolag kan tjäna på att sälja sina fakturor till finansbolag! Genom att sälja fakturan till ett finansbolag behöver du aldrig oroa dig för att din kund inte betalar i tid. Eftersom Prioritet Finans tar över hela kreditrisken kan du istället fokusera på att göra fler affärer, utan att tänka på om företaget kommer att ha fått in pengarna från era kunder i tid.